-
-
Theodor
AkrobatTheodor blev diagnosticeret med Sotos Syndrom, også kaldet Cerebral gigantisme, da han var ca. 1 år gammel. Det er et sjældent syndrom, kendetegnet ved forstørret vækst i fostertilstand og barneårene, specielle ansigtstræk samt udviklingsforsinkelser på især fin- og grovmotorik, samt talesprog, bl.a. pga. udpræget hypotoni. Sotos Syndrom er en ikke-progressiv neurologisk lidelse, der skyldes defekter eller mutation på kromosom 5 eller genet NSD1. Der ses ofte adfærdsproblemer, kommunikationsvanskeligheder, lav frustrationstærskel samt indlæringsvanskeligheder og balance- og koordinationsproblemer, der kan følge barnet ind i voksenlivet. Desuden er der forhøjet risiko for en række lidelser og misdannelser, og Sotos børn er ofte konstant syge de første 2-3 år af deres levetid. Theodor har desuden Gastroesophageal Reflux Disease (GERD), en tilstand hvor der er tilbageløb af maveindhold i spiserør og svælg – hvilket kan være forbundet med store smerter.
Personlig information:
-
Alder:2 år
-
Søskende:Storesøster Anna Pi på 7 år
-
Diagnose:Sotos Syndrom
-
Begyndt med AKROBAT®:01.03.2016
-
-
-
Udfordringer/træningsbehov
-
Målsætning 1 – Sansemotorik og regulering
Theodor har en alderssvarende døgn-, dags- og aktivitetsrytme, hvor han kan indgå opmærksomt og engageret i aktivitetsudførelse samt finde hvile, ro og afslapning/søvn i passende intervaller 80% af tiden.
Målsætning 2 – Mobilitet og tilgængelighed
Det hjemlige miljø er tilgængeligt for Theodor, således han kun behøver lejlighedsvis guidning og et udviklingssvarende sikkerhedsmæssigt opsyn, men ellers selvstændigt kan bevæge sig omkring, komme op og ned af møbler og fleksibelt veksle mellem passende udgangsstillinger for leg og udforskning.
Målsætning 3 – Kommunikation og relationer
Theodor kan ved at anvende en kombination af ord, ordlyde, tegn og konkreter kommunikere ønsker til aktivitet eller egne behov på en måde der entydigt forstås af nære omsorgspersoner.
Målsætning 4 – Hverdagsrutiner og selvstændighed
Theodor viser selvstændighed på niveau med et typisk 2årigt barn, således han kan tænke, føle og handle i overensstemmelse med egne ønsker og behov og viser spirende evne til viljemæssigt at afprøve egne initiativer og nyudvikle færdigheder til mestring af sig selv og de situationer, han indgår i.
Målsætning 5 – Leg og rolleidentitet
Theodor har et erfarings- og relationsgrundlag, hvor han i velkendte aktiviteter kan samarbejde og lege forholdsvist uafhængigt af voksenindblanding – men med sikkerhedsmæssige forsvarlige foranstaltninger.
-
De 5 Fokusområder
Træningsprincipper
-
Theodors milepæle
Fleksible udgangspositioner
-
Da Theodor startede med hjemmetræning, havde han ingen stabile udgangspositioner, hvorfra han kunne deltage i aktiviteter – hverken stående, siddende eller liggende. Han havde dårlig balance og kunne ikke finde hvile eller selv skifte stilling. En stor del af Theodors træning har været fokuseret på – gennem sansediæt, tonusregulering og tilpassede aktiviteter med fokus på mobilitetstræning – at give ham fleksible udgangspositioner.
I dag kan Theodor stå frit og arbejde med begge hænder – også lodret. Han kan skifte stilling i siddende, liggende og stående og tilpasse sin position til legen. Han kan gumpe sig rundt, stå på et ben, danse med vægtoverføring og store armbevægelser, gå mellem og langs møbler, selv komme ned fra møbler, gå alene rundt i rubrikken – herunder på balancebommen, køre på trehjulet løbecykel selv, gå med “psykologisk” støtte og lave de vildeste yoga-positurer – mens han sidder og finder den mest behagelige hvilestilling.
-
-
Hermed den seneste sanseprofil, jeg kan med glæde fortælle, at alle de markante afvigelser nu er trænet væk, og I har lukket gabet i forhold til motorisk planlægning og ideation, som er fuldstændig alderssvarende nu. GODT GÅET WUHUU!
Theodor vælger hele tiden aktiviteter og tager mange initiativer. Han udviser forståelse for sekvenser og rækkefølge på en måde der er alderssvarende. Dette er en meget flot progression fra et begrænset erfaringsgrundlag.
Det største er måske at se vores barn være i stand til at opsøge legemuligheder og blive opslugt af selvstændig leg på et alderssvarende niveau, hvilket hans handicap tidligere forhindrede ham i.
Theodor har lukket det udviklingsgab, der var på det motoriske område i forhold til ideation og motorisk planlægning. Dette understøttes af en PEDI-score, hvor han indplacerer sig i 50-75 percentilen af aldersgruppen. Det vil sige pænt inden for aldersnormen.
-
TRÆNINGSMILJØ
Theodors aktiviteter
-
Theodors hypotoni er en primær faktor i forhold til hans manglende udvikling og erfaringsdannelse. Derfor er sansediæt - med fokus på tonus- og arousalregulering helt centrale dimensioner i hans træning. Det udgør forudsætningen for at kunne arbejde med mobilitet, kommunikation og trivselsproblematikker som søvn og spisning.
-
På grund af Theodors lave udholdenhed, sygdomsfrekvens og lange restitutionsperioder har vi haft stort fokus på at etablere et miljø, der giver mulighed for passiv tonusregulering, døgnet rundt – samt på at finde tilpassede aktiviteter, der opfylder flere træningsbehov og dækker flere fokusområder i samme aktivitet. Derfor har Theodor bl.a. fået et sanserum med akvarium med boblerør, dæmpede lyskilder, duftterapi og naturbilleder og -lyde samt en vandseng med vibration/massage, som både virker tonusregulerende og skaber ro i centralnervesystemet, så han kan opnå den nødvendige restitution. Derudover har Theodor aktiv træning i naturture, rubrik og legemiljøer som piratskib og sansekasser, gynger, hængekøjer m.m. Det er alle aktiviteter, der har et multifunktionelt træningspotentiale – idet de både tilbyder tonus- og arousalregulerende muligheder, tilpassede sansestimuli og giver mulighed for mobilitetstræning, terapeutisk træning af muskler og led og for at træne selvstændighed og opøve personlige interesser.