-
-
Jasper
AkrobatÅrsagen til Jaspers udfordringer er ukendt, men det vides, at hans hjerne ved fødslen ikke var myeliniseret. Når hjernen er mangelfuldt myeliniseret, er der risiko for kognitive, sansemotoriske, og emotionelle udviklingsforstyrrelser. Jaspers primære udfordringer – i forhold til at deltage i de aktiviteter han har lyst til og behov for – er hans udtalte hypotoni og nedsatte udholdenhed, hans corticale synsnedsættelse (CVI) og hans manglende ekspressive sprog. Jasper er meget modtagelig og overstimuleres let både af sansestimuli og social kontakt.
Personlig information:
-
Alder:5 år
-
Søskende:Storebror Theo på 7 år
-
Diagnose:Ukendt – sandsynligvis sjældent syndrom
-
Begyndt med AKROBAT®:01.04 2015
-
-
-
Udfordringer/træningsbehov
-
Målsætning 1 – Sansemotorik og regulering
Jasper anvender sit syn til at navigere i omgivelserne samt til at søge og lokalisere genstande på minimum 4-5 cm i størrelse i skarp kontrast til baggrund. Hans miljø er indrettet hensigtsmæssigt i forhold til at understøtte hans funktionelle anvendelse af synet.
Målsætning 2 – Mobilitet og tilgængelighed
Det hjemlige nærmiljø er tilgængeligt for Jasper, således at han kun behøver lejlighedsvis verbal guidning, men ellers selvstændigt kan bevæge sig omkring vha. passende mobilitetshjælpemidler.
Målsætning 3–Kommunikation og relationer
Jasper kan selvstændigt kommunikere behovsrelaterede og aktivitetsmæssige ønsker via alternative kommunikationshjælpemidler.
Målsætning 4 – Hverdagsrutiner og selvstændighed
Jasper viser selvstændighed på niveau med et typisk 3årigt barn. Han kan tænke, føle og handle i overensstemmelse med egne ønsker og behov, og han viser spirende evne til viljesmæssigt at afprøve egne initiativer samt eksperimentere med at nyudvikle færdigheder til mestring af sig selv og de situationer, han indgår i.
Målsætning 5 – Leg og rolleidentitet
Jasper opsøger legemuligheder med storebror og kammerater på en hensigtsmæssig måde. Han kan 50% af gangene selv mærke og registrere behovet for en pause og trækker sig.
-
De 5 Fokusområder
Træningsprincipper
-
-
Jaspers træning
Motiverede handlinger
Jasper motiveres af at gøre tingene selv. Derfor består Jaspers træning i stor udstrækning i tilpassede aktiviteter og der er et gennemgående fokus på at muliggøre det, som Jasper gerne vil på trods af hans udfordringer. Jasper oplever ofte “flow” i de selvvalgte aktiviteter, og derfor overvinder han – hyppigt med stor succes sine – begrænsninger i disse situationer.
-
Jasper har i denne træningsfase haft den største udvikling i forhold til selvstændighed, mobilitet og udholdenhed i at anvende denne. Han kan gå med fysisk guidning og fuld vægtbæring i flere sekvenser af 30 – 50 meter – henover en dag
Jasper opsøger selvstændigt flere legemuligheder og bruger sig selv mere i hverdagen, hvilket har øget hans udholdenhed. Han kan ved egen kraft gumpe sig til/fra, rejser sig, står og sætter sig, der hvor han ønsker at lege.
Jasper oplever en øget autonomi i sin hverdag. Han er også blevet mere opsøgende i forhold til storebror Theo og hans legekammerater.
Jasper har fået tilstrækkelig hovedkontrol og truncus stabilitet til, at han kan arbejde med CVI problematikken. Han fremstår nu mere visuelt opmærksom i hverdagen, han registrerer flere synsindtryk – dog med latenstid.
… Jeg mærker virkelig hans øgede selvstændighed i hverdagen. En fantastisk udvikling – men også til tider en udfordring, fordi han nu har sin egen holdning til hvad han vil og ikke vil!
-
TRÆNINGSMILJØ
Jaspers aktiviteter
-
Jasper har nogle specifikke udfordringer omkring sit funktionelle synsnedsættelse (CVI), som adresseres målrettet med specifikke træningsredskaber som UV akvarium, boblerør og lysbord. Derudover er hjemmet indrette med synsmæssige tilpasninger som muliggør den funktionelle anvendelse af hans synsevne.
-
Jasper træner sin evne til at bruge synet på de forskellige redskaber på forskellig måde. UV Akvariet træner øjnene i at følge bevægelser. Boblerøret – som aktiveres med 0-1 kontakt – træner hans evne til at se på noget og række ud efter det samtidigt, mens lysbordet anvendes til at træne begrebsdannelse og skelneevne. Jasper har derudover behov for specifik indsats omkring tonusregulering og udholdenhed, særligt i kroppens bagside. Jasper opnår den mest effektive tonusregulering, når taktile, proprioceptive og vestibulære sanseindtryk kombineres. Derfor rider og cykler han, ligesom han ofte leger i trampolin og gynge. Resten af Jaspers træning er baseret på principperne i hverdagshabilitering, der handler om hele tiden at muliggøre aktiviteter som han selv vælger og finder betydningsfulde, så han kan udføre dem trods sine udfordringer.